Bara två klagomål på 100 000 tömda sopkärl gav bonus till Renova Miljö


Tack vare få klagomål fick Renova Miljö maximal bonus för väl utförd sophämtning i Göteborg i april. Som exempel kom det bara in två klagomål på de nästan 100 000 sopkärl som tömdes i centrala Göteborg.

Bonussystemet gäller hämtningen av hushållens avfall i Göteborg och ger bonus om antalet kundklagomål är få i förhållande till antalet utförda uppdrag. Ligger antalet klagomål över en viss nivå blir det istället böter. Under både april och maj månad fick Renova Miljö bonus i alla bolagets entreprenadområden i Göteborg.

– Vi har haft en väldigt positiv utveckling och vår utmaning nu är att fortsätta att ligga på topp när det gäller få kundklagomål, säger Lovisa Eld, produktionsområdeschef på Renova Miljö.

Det är förvaltningen Kretslopp och Vatten som handlat upp insamlingen av hushållens avfall i Göteborg, där Renova Miljö vunnit upphandlingarna i alla områden utom ett.

– Vi är väldigt nöjda med hur insamlingen fungerar. Vi ser nu hur vår modell med ekonomiska incitament för kvalitetshöjande åtgärder gett goda resultat och säkrat en hög kvalitet för göteborgarna, säger Peter Årnes, process- och projektledare på Kretslopp och vatten i Göteborgs stad.