Renovas kundportal har blivit nominerad till "Årets hållbara projekt 2018"


Vi är glada över att kunna berätta att vår kundportal har blivit nominerad till Årets hållbara projekt 2018 på galan CIO Awards.

”Det är fantastiskt kul! Vi hade som mål att bli ”bäst i klassen” och nomineringen bekräftar det!”, säger Kajsa Lager, Affärsområdeschef inom Tilldelningar på Renova AB.

IDG:s CIO Sweden delar ut priset tillsammans med Accenture. Renova är en av sex projekt som går till final till galan som hålls i december på Berns salonger i Stockholm.

När Renovas kundportal togs fram var det för att hjälpa kunden att få koll på sitt avfall. Tjänsten visar kundernas avfallsbehållare samt vilken status de har, när de töms och hur mycket som tömts. Man kan se statistik, historik, göra beställningar och även ta del av miljönyttan, som till exempel hur många nya flyttlådor som kan tillverkas av wellpappen som kunden lämnat för återvinning.

”Vi ville ge våra kunder service dygnet runt och visa hur bra de är – vilken miljönytta de bidrar med. Då vi arbetar med att skapa hållbarhet varje dag är det viktigt för oss att kunderna också kan se hur de blir hållbara”, säger Kajsa.

Med kundportalen får kunder också en överblick över hur de kan utveckla sin avfallshantering. 

”Verksamheter som fastighetsägare och bostadsrättsföreningar kan i sin tur ge bättre service. Kanske behövs det fler kärl för exempelvis wellpapp, kanske behövs det en utbildning för hyresgästerna för att undvika felsortering och öka miljökunskapen”, säger Mikael Borgman, chef för IT och projekt på Renova AB. 

Vinnaren utses av en oberoende jury som består av styrelseproffs, CIO:er, experter och forskare. Förutom Årets hållbara projekt utses också vinnare inom kategorierna Årets digitala projekt och Årets CIO.

Läs mer om nomineringen på IDG:s webbsida

Det här är vår kundportal