Beställ container
Behöver du en container till en förening eller till ditt bygg- eller rivprojekt?
Våra tjänster för privatpersoner
Renova ägs av tio kommuner. Vi hämtar hushållsavfall och utför slam- och spoltjänster på flera ägarkommuners uppdrag. Vi sköter också driften av flertal återvinningscentraler samt hämtar hushållens farliga avfall.
Har du frågor om ditt avfall? Välj din hemkommun i listan nedan!
Renova hämtar hushållsavfallet i Ale på kommunens uppdrag. Vi sköter också tömningen av enskilda avlopp.
Frågor om sophämtning
Mer om sophämtning och återvinning samt kontaktuppgifter hittar du på sidan avfall och återvinning, Ale kommuns webbplats.
Frågor om slamtömning
Kontaktuppgifter för frågor om slamtömning hittar du här.
Jourtelefon slamtömning
Behöver du akut hjälp med slamtömning efter kl 16.30 samt lör- sön- och helgdagar, kontakta Renovas jourtelefon för slamtömning telefon 031- 61 87 75.
OBS att extra avgift tas ut för dessa uppdrag.
Mer information om avfall och återvinning
Hittar du på sidan avfall och återvinning på kommunens webbplats.
Vill du lämna asbest kan detta bara göras vid återvinningscentralen vid Tagene deponi i Göteborg.
Dessa kan lämna asbest hos oss:
- Privatpersoner som är boende i Göteborg.
- Privatpersoner som har ett ÅVC-kort från sin kommun som tillåter avfallslämning på ÅVC i Göteborg.
Du kan lämna upp till 500 kg asbest kostnadsfritt. För ytterligare vikt tas en avgift ut. Läs mer på din kommuns webbplats.
Kontakta alltid personalen på Tagene återvinningscentral innan du lämnar ditt asbestmaterial.
Materialet måste vara väl förpackat och förslutet i plast. Det ska vara tillräckligt inplastat för att inte gå sönder vid hantering (lastning och lossning). Tips: Du ska inte kunna trycka tummen igenom plasten.
Läckande eller trasiga förpackningar innebär risker för dig och personalen. Är materialet inte tillräckligt inplastat tas det inte emot. Tänk på att materialet inte kan vara för tungt eller skrymmande då du själv ska kunna lägga det i avsedd behållare.
Renova hämtar avfall från hushåll i flera stadsdelar i Göteborg på uppdrag av Förvaltningen Kretslopp och vatten inom Göteborgs Stad. Vi sköter också slamsugning av enskilda avlopp i kommunen, driver återvinningscentraler och hämtar farligt avfall med bland annat Farligt Avfall-bilen.
Kontakta kretslopp och vattens kundservice:
- om din sophämtning uteblivit.
- när du vill ha information om taxor och avgifter.
- om du vill ha information om byte av säck till kärl.
- när du vill beställa hämtning av kylskåp.
- när du vill beställa extra kompostpåsar.
- när du vill hyra en container till vindsröjningen eller städdagen.
- när du vill beställa extra slamsugning.
E-post: kundservice@kretsloppochvatten.goteborg.se
Telefon: 031- 368 27 00
Öppettider: helgfri måndag, tisdag, torsdag, fredag 07.00-16.00. Helgfri onsdag 09.00-16.00.
Jourtelefon slamsugning
Om du behöver akut hjälp med slamsugning efter kl: 16.30, samt lördag-söndag och helgdagar, ring Renovas jourtelefon: 031-61 87 75.
Kontakta Renovas kundservice
Kontakta Renova om du vill hyra en container för bygg- och rivavfall. .
E-post: kundservice@renova.se
Telefon: 031 -61 85 30
Återvinningscentraler i Göteborg
Här hittar du information om återvinningscentraler i Göteborg.
Mer information om avfall och återvinning
Hittar du på sidan avfall och återvinning på Göteborgs Stads webbplats.
Vill du lämna asbest kan detta bara göras vid återvinningscentralen vid Tagene deponi i Göteborg.
Dessa kan lämna asbest hos oss:
- Privatpersoner som är boende i Göteborg.
- Privatpersoner som har ett ÅVC-kort från sin kommun som tillåter avfallslämning på ÅVC i Göteborg.
Du kan lämna upp till 500 kg asbest kostnadsfritt. För ytterligare vikt tas en avgift ut. Läs mer på din kommuns webbplats.
Kontakta alltid personalen på Tagene återvinningscentral innan du lämnar ditt asbestmaterial.
Materialet måste vara väl förpackat och förslutet i plast. Det ska vara tillräckligt inplastat för att inte gå sönder vid hantering (lastning och lossning). Tips: Du ska inte kunna trycka tummen igenom plasten.
Läckande eller trasiga förpackningar innebär risker för dig och personalen. Är materialet inte tillräckligt inplastat tas det inte emot. Tänk på att materialet inte kan vara för tungt eller skrymmande då du själv ska kunna lägga det i avsedd behållare.
Vi hämtar hushållsavfall på uppdrag av Härryda kommun. Renova tömmer även enskilda avlopp och fettavskiljare. Vi tar också hand om hushållens farliga avfall.
Frågor om din sophämtning?
Alla frågor och beställningar hanteras av Härryda kommuns kontaktcenter:
E-post: kontaktcenter@harryda.se
Telefon: 031-724 62 00
Slamtömning och farligt avfall
Kontakta Renovas Kundservice om du har frågor kring slamsugning (även frågor om fakturor) eller vill beställa slamtömning eller hämtning av farligt avfall:
E-post: kundservice@renova.se
Telefon: 031-61 87 00
Öppettider: vardagar 08.00-16.30
Renova fakturerar dig som har slamugning i Härryda kommun. Vill du ansluta dig till autogiro, fyll i blanketten för medgivande (PDF-dokument. Vill du betala med e-faktura, anmäl dig via din internetbank.
Jourtelefon slamsugning
Om du behöver akut hjälp med slamsugning efter kl: 16.30, samt lördag-söndag och helgdagar, ring jourtelefon 031-61 87 75. (OBS extra avgift enligt kommunens taxa).
Kontakta Renovas kundservice
Om du vill hyra en container för bygg- och rivavfall eller ta del av tjänsterna ovan.
E-post: kundservice@renova.se
Telefon: 031-61 85 30
Mer information om avfall och återvinning
Hittar du på sidan avfall och återvinning på Härryda kommuns webbplats.
Vill du lämna asbest kan detta bara göras vid återvinningscentralen vid Tagene deponi i Göteborg.
Dessa kan lämna asbest hos oss:
- Privatpersoner som är boende i Göteborg.
- Privatpersoner som har ett ÅVC-kort från sin kommun som tillåter avfallslämning på ÅVC i Göteborg.
Du kan lämna upp till 500 kg asbest kostnadsfritt. För ytterligare vikt tas en avgift ut. Läs mer på din kommuns webbplats.
Kontakta alltid personalen på Tagene återvinningscentral innan du lämnar ditt asbestmaterial.
Materialet måste vara väl förpackat och förslutet i plast. Det ska vara tillräckligt inplastat för att inte gå sönder vid hantering (lastning och lossning). Tips: Du ska inte kunna trycka tummen igenom plasten.
Läckande eller trasiga förpackningar innebär risker för dig och personalen. Är materialet inte tillräckligt inplastat tas det inte emot. Tänk på att materialet inte kan vara för tungt eller skrymmande då du själv ska kunna lägga det i avsedd behållare.
Renova samlar in hushållsavfall i Kungälv på uppdrag av Kungälvs kommun.
Frågor om din sophämtning?
Kontakta Kungälv kommuns kundtjänst för frågor som rör din sophämtning.
E-post: kommun@kungalv.se
Telefon: 0303-23 80 00
Telefontider: Måndag-torsdag: 8.00-16.30, fredag: 8.00-16.00
Kontakta Renovas kundservice
Om du vill hyra en container för bygg- och rivavfall. Eller om det gäller spolning vid stopp i avlopp eller någon av tjänsterna ovan.
E-post: kundservice@renova.se
Telefon: 031 -61 85 30
Mer information om avfall och återvinning
Hittar du på sidan avfall och återvinning på kommunens webbplats.
Vi hämtar hushållsavfallet i Lerums kommun. Renova tömmer även enskilda avlopp och fettavskiljare på kommunens uppdrag. Vi tar också hand om hushållens farliga avfall.
Frågor om din sophämtning?
Alla frågor och beställningar hanteras av Lerums kommun kundcenter.
E-post: kommun@lerum.se
Telefon: 0302-52 10 00
Slamsugning, farligt avfall och elektronikavfall
Kontakta Renovas kundservice om du har frågor kring slamsugning eller vill beställa slamtömning. Här kan du också beställa hämtning av farligt avfall och elektronikavfall.
E-post: kundservice@renova.se
Telefon: 0302-238 90
Öppettider: vardagar 08.00-16.30
Vid frågor om fakturering
Kontakta Renovas fakturering om du har frågor om fakturor från oss.
E-post: fakturering@renova.se
Telefon: 0302-238 96
Vill du ansluta dig till autogiro, fyll i blanetten Medgivande för autogiro. Vill du betala med e-faktura, anmäl dig via din internetbank.
Här finns formulär för ägarbyte för dig som har slamsugning och bor i Lerums kommun.
Jourtelefon slamsugning
Om du behöver akut hjälp med slamsugning efter kl 16.30, samt lör- sön- och helgdagar, ring jourtelefon 031-61 87 75. (OBS extra avgift enligt kommunens taxa).
Kontakta Renovas kundservice
Om du vill hyra en container för bygg- och rivavfall eller ta del av något av tjänsterna överst på denna sidan.
E-post: kundservice@renova.se
Telefon: 031-61 85 30
Mer information om avfall och återvinning
Läs mer om avfall och återvinning på Lerums kommuns webbplats.
Vill du lämna asbest kan detta bara göras vid återvinningscentralen vid Tagene deponi i Göteborg.
Dessa kan lämna asbest hos oss:
- Privatpersoner som är boende i Göteborg.
- Privatpersoner som har ett ÅVC-kort från sin kommun som tillåter avfallslämning på ÅVC i Göteborg.
Du kan lämna upp till 500 kg asbest kostnadsfritt. För ytterligare vikt tas en avgift ut. Läs mer på din kommuns webbplats.
Kontakta alltid personalen på Tagene återvinningscentral innan du lämnar ditt asbestmaterial.
Materialet måste vara väl förpackat och förslutet i plast. Det ska vara tillräckligt inplastat för att inte gå sönder vid hantering (lastning och lossning). Tips: Du ska inte kunna trycka tummen igenom plasten.
Läckande eller trasiga förpackningar innebär risker för dig och personalen. Är materialet inte tillräckligt inplastat tas det inte emot. Tänk på att materialet inte kan vara för tungt eller skrymmande då du själv ska kunna lägga det i avsedd behållare.
Information om avfall och återvinning hittar du på sidan avfall och återvinning på Mölndal kommuns webbplats.
Vill du lämna asbest kan detta bara göras vid återvinningscentralen vid Tagene deponi i Göteborg.
Dessa kan lämna asbest hos oss:
- Privatpersoner som är boende i Göteborg.
- Privatpersoner som har ett ÅVC-kort från sin kommun som tillåter avfallslämning på ÅVC i Göteborg.
Du kan lämna upp till 500 kg asbest kostnadsfritt. För ytterligare vikt tas en avgift ut. Läs mer på din kommuns webbplats.
Kontakta alltid personalen på Tagene återvinningscentral innan du lämnar ditt asbestmaterial.
Materialet måste vara väl förpackat och förslutet i plast. Det ska vara tillräckligt inplastat för att inte gå sönder vid hantering (lastning och lossning). Tips: Du ska inte kunna trycka tummen igenom plasten.
Läckande eller trasiga förpackningar innebär risker för dig och personalen. Är materialet inte tillräckligt inplastat tas det inte emot. Tänk på att materialet inte kan vara för tungt eller skrymmande då du själv ska kunna lägga det i avsedd behållare.
Vi hämtar hushållsavfallet i Partille. Renova tömmer även enskilda avlopp och fettavskiljare på kommunens uppdrag. Vi tar också hand om hushållens farliga avfall.
Frågor om din sophämtning?
Alla frågor och beställningar hanteras av Partille kommun kundcenter.
E-post: kundcenter@partille.se
Telefon: 031-792 10 00
Slamsugning och farligt avfall
Kontakta Renovas Kundservice om du har frågor om slamsugning eller vill beställa slamsugning eller hämtning av farligt avfall.
E-post: kundservice@renova.se
Telefon: 031-61 85 00
Öppettider vardagar: 08.00-16.30
Jourtelefon slamsugning
Om du behöver akut hjälp med slamsugning efter kl 16.30, samt lör-, sön- och helgdagar, ring jourtelefon 031-61 87 75. (OBS extra avgift enligt kommunens taxa).
Kontakta Renovas kundservice
Om du vill hyra en container för bygg- och rivavfall eller ta del av någon av tjänsterna överst på denna sida.
E-post: kundservice@renova.se
Telefon: 031-61 85 30
Mer information om avfall och återvinning
Hittar du på sidan avfall och återvinning på kommunens webbplats.
Vill du lämna asbest kan detta bara göras vid återvinningscentralen vid Tagene deponi i Göteborg.
Dessa kan lämna asbest hos oss:
- Privatpersoner som är boende i Göteborg.
- Privatpersoner som har ett ÅVC-kort från sin kommun som tillåter avfallslämning på ÅVC i Göteborg.
Du kan lämna upp till 500 kg asbest kostnadsfritt. För ytterligare vikt tas en avgift ut. Läs mer på din kommuns webbplats.
Kontakta alltid personalen på Tagene återvinningscentral innan du lämnar ditt asbestmaterial.
Materialet måste vara väl förpackat och förslutet i plast. Det ska vara tillräckligt inplastat för att inte gå sönder vid hantering (lastning och lossning). Tips: Du ska inte kunna trycka tummen igenom plasten.
Läckande eller trasiga förpackningar innebär risker för dig och personalen. Är materialet inte tillräckligt inplastat tas det inte emot. Tänk på att materialet inte kan vara för tungt eller skrymmande då du själv ska kunna lägga det i avsedd behållare.
Renova hämtar hushållsavfallet i Stenungsund på kommunens uppdrag. Renova sköter också tömningen av enskilda avlopp.
Frågor om din sophämtning?
Frågor om abonnemang, fakturor, sophämtning och återvinning besvaras av Stenunsunds kommuns kundtjänst för renhållning.
E-post: renhallning@stenungsund.se
Telefon: 0303-73 50 00
Öppettider: vardagar 08.00-15.00 (lunch 12.00-13.00)
Kundservice slamsugning
De fasta tömningarna av brunnar och tankar görs enligt schema. Vill du beställa en budad tömning eller har andra frågor kring brunnar och slutna tankar –kontakta Renovas kundservice.
E-post: kundservice@renova.se
Telefon: 0303-72 84 90
Öppettider vardagar 07.00-16.30
Jourtelefon
Efter kl: 16.30 samt lördag-söndag och helgdagar kan du nå Renova på jourtelefon 031-61 87 75 om du skulle behöva akut hjälp med slamsugning.
Kontakta Renovas kundservice
Om du vill hyra en container för bygg- och rivavfall eller ta del av några av tjänsterna överst på denna sida.
E-post: kundservice@renova.se
Telefon: 031-61 85 30
Mer information om avfall och återvinning
Hittar du på sidan avfall och återvinning på kommunens webbplats.
Renova har kommunens uppdrag att hämta hushållsavfall på Tjörn. Vi har också uppdraget att tömma enskilda avlopp.
Kontakta Tjörns kommuns kundtjänst VA/Avfall
- om vi inte tömt ditt sopkärl/hämtat din sopsäck med rätt intervall.
- när du vill ha information om taxor och avgifter
- om du vill ändra ditt abonnemang eller flytta behållare
- när du vill anmäla ägarbyte
- om du har frågor om din faktura
- när du vill ha information om återvinningscentralen Heås
- om du vill veta var återvinningsstationerna finns i din kommun
E-post: avfall@tjorn.se
Telefon: 0304-60 14 00
Kontakta Renovas kundservice
När du vill beställa slamsugning eller ta del av någon av tjänsterna överst på denna sidan.
E-post: kundservice@renova.se
Telefon: 0304-67 17 25
Öppettider: vardagar 07.00-16.30
Slamsugning
Vi tömmer enligt schema och aviserar per post i god tid innan tömningen.
Jourtelefon slamsugning
Efter kl 16.30 samt lördag-söndag och helgdagar kan du nå Renova på jourtelefon 031-61 87 75 som du skulle behöva akut hjälp med slamsugning.
Mer information om avfall och återvinning
Hittar du på sidan avfall och återvinning på kommunens webbplats.
Vi tar hand om farligt avfall från Öckerö kommun.
Mer information om avfall och återvinning
Hittar du på sidan avfall och återvinning på kommunens webbplats.
Förutom de tjänster som vi utför på kommunernas uppdrag kan du som privatperson också:
Beställa container och storsäck för till exempel byggavfall, odlarförening eller husröjning
Få hjälp med akuta slamuppdrag samt spolning av avlopp
Köpa jord till gräsmattor och planteringar
Få hjälp med att kremera ditt husdjur