Så här fungerar koldioxidinfånging

Varje dag kommer cirka 200 bilar med avfall till Sävenäs. Avfallet tippas i en stor bunker. Därifrån lyfts avfallet med stora kranar in i någon av de fyra ugnarna där det eldas. Förutom de fyra förbränningsugnarna består anläggningen till två tredjedelar av rökgasrening och vattenrening, för att viska kunna förhindra farliga utsläpp. Vi vill bygga ytterligare ett reningssteg nämligen en avskiljningsanläggning för koldioxid.

DEN HÄR SIDAN SKA ERSÄTTAS/KOMPLETTERAS MED EN FILM BASERAD PÅ ILLUSTRATIONEN (UNDER HÖSTEN)


När vi eldar avfallet bildas en rökgas. Vi renar bort farliga ämnen. Kvar finns luft och koldioxid. Ju mer koldioxid det blir i atmosfären desto varmare blir det på jorden. Därför vill vi investera i en avskiljningsanläggning för koldioxid.


I avskiljningsanläggningen kommer de renade rökgaserna in. Där tillförs vätska i form av vatten och aminer till rökgasen. Koldioxiden binds i vätskan, den fångar in den.


Därefter pumpas vätskan över till en annan behållare. Här ändras temperaturen och trycket så att vätskan släpper koldioxiden. I det här steget kommer koldioxiden ut som gas, med inslag av små droppar vätska som kräver ytterligare ett reningssteg.


I nästa steg går koldioxiden över från gas till flytande form. Gasen trycks ihop med en kompressor och temperaturen sänks till flera minusgrader vilket gör att koldioxiden blir flytande. I den här processen tappar den också i volym. Om man säger att man har en kubikmeter gas, det är som tio badkar ungefär, så blir det cirka en liter vätska. Det innebär att det blir lättare att transportera den när den minskat i volym.


I det här steget är koldioxiden redo att skickas till slutlagring. Den kommer först att lagras i tankar på anläggningen i väntan på vidare transport.


Från mellanlagringstationen är tanken att koldioxiden ska transporteras för permanent lagring. Då är meningen att den ska pumpas ner under marken i berggrunden till havs. Koldioxiden kan i den här formen också användas till råvara för till exempel flygbränsle.


Det som händer i berggrunden är att koldioxiden, som fortfarande är i flytande form, fördelar sig och trycker undan annan vätska och vatten i håligheterna i berggrunden. Sen binder den sig med mineralerna som finns i berggrunden. Då blir koldioxiden mineraliserad och övergår till en fast form, den blir en bergart.